CV in English
Zaměření: filmová teorie, empirická estetika
E-mail: tereza.hadravova@ff.cuni.cz
Vystudovala estetiku a filozofii na FF UK, svou dizertační práci Estetický soud z filozofické, psychologické a neurovědecké perspektivy obhájila v roce 2014. Během studií absolvovala několik zahraničních stáží, mj. na katedře filozofie na Simon Fraser University v kanadském Burnaby. Pracuje jako redaktorka časopisu Estetika a na katedře estetiky vyučuje filmovou teorii a současnou estetiku. Ve své práci se zajímá o různá rozhraní filozofie a estetiky, mimo jiné o průniky filozofie a filmu a možnosti spolupráce mezi filozoficky a empiricky zaměřenými badateli a badatelkami v oblasti estetiky. Společně s Andreou Slovákovou rediguje pravidelnou rubriku Kinematografická filozofie pro časopis Kino-Ikon. V letech 2018 – 2020 působí jako členka výkonného výboru Evropské společnosti pro estetiku. Od roku 2020 je členkou Umělecké rady FAMU.
Výzkum
- 2019 – 2020: Aesthetics in the 21st century (vnitřní soutěž FF UK, příprava nového kurzu)
- 2019 – 2020: Současná polská audiovize (vnitřní soutěž FAMU, příprava kolektivní monografie)
Publikace (výběr):
- Knihy (autorka, spoluautorka)
- Studie (v recenzovaných časopisech a sbornících)
- Film as a Dream of the Modern Man: Interpretation of Susanne Langer’s Note of the Film
Eidos. A Journal for Philosophy of Culture 4, 1, 2020.
- Za hranicemi jazyka. K teorii umění Susanne Langerové. AUC philosophica et historica 2019, č. 2.
- Aesthetic Experts. ESPES 8, 1, 2019, 27 – 36.
- Příroda – maska krajiny. In: Faktorová, V. – Stibral, K. (eds): Krajina – maska přírody? Studie k estetice přírody a environmentu. České Budějovice: Episteme, 2016.
- Kognitivní estetika čtení. Úvaha nad Texturou Petera Stockewella. Česká literatura 59, 3, 2011.
- Studie (nerecenzované)
- Od umírněných po odvážné. Kognitivismus v současné kinematografické filozofii , Kino-Ikon 24, 1, 2020 [v tisku]
- Kinematografická filozofie [s Andreou Slovákovou], Kino-Ikon 23, 1, 2019, 73 – 83.
- Portréty myšlení. Několik poznámek o různých setkáváních filmu a filozofie, dok.revue F3.15, 2015. [spoluautorství s Andreou Slovákovou; česky, anglicky]
- Kinematografie za hranicemi filmu. In: Klauzury filmové a televizní fakulty, NAMU 2014, pp. 43-49.
- Aesthetics Based on a Perceptual Model: Which Model? In: Jakub Stejskal and Ondrej Dadejik (eds): The Aesthetic Dimension of Visual Culture. Cambridge Scholars Publishing, 2010, pp. 89-97.
- Recenze, rozhovory, články v nevědeckém tisku
- Umění je souměřitelné s filozofií. Rozhovor s Berndem Herzogenrathem. Kino-Ikon 24, 1, 2020 [v tisku]
- Příběhy Op-Artu (recenze výstavy Vertigo [mumok, Vídeň]). Art&Antique 9 (září), 2019, s. 34 – 43.
- Filmová poetika afektu (recenze knihy Jiřího Angera, Afekt, výraz, performance). ArteActa 1, 2, 2018.
- Rozdýchávat obrazy. Rozhovor s Gustavem Deutschem. Iluminace 30, 3, 2018, s. 99-103.
- Patos versus formule, Art&Antique, duben 2018.
- Razinsky, Hili: Ambivalence. A Philosophical Exploration. Metapsychology Online Reviews 22, 7, Feb 13, 2018.
- Kateřina Krtilová, Kateřina Svatoňová: Medienwissenschaft. Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 22, 2017.
- Carolyn Korsmeyer: Savouring Disgust, Estetika: The Central European Journal of Aesthetics XLIX/1, 2012, pp. 116-121.
- Příspěvky na konferencích, přednášky
- The Notion of Expertise in Experimental Aesthetics, European Society for Aesthetics Conference, Maribor, 14. – 16. 6. 2018
- Odbornictví v estetice. 1. bienální konference české Společnosti pro estetiku. Unavené umění. Kompetence tvůrčí a kritické, Olomouc, 15. – 16. 3. 2018.
- Contest of Sentiments: Hume on Aesthetic Disagreement, Value Disagreement Conference, Lisabon, 9. – 10. 11. 2017.
- Další