Prof. PhDr. Tomáš Hlobil, CSc. |
---|
1. Komparace vybraných kapitol z prvního, druhého a třetího vydání Jungmannovy Slovesnosti. |
2. Komparace vybraných úvodů do estetiky (např. úvodů české a anglické provenience) co do vymezení předmětu, výběru témat a kategorií. |
3. Definice básně, básnictví a literatury v českých učebnicích literární teorie vydávaných od 19. století do současnosti. |
4. Definice básně, básnictví a literatury v dějinách evropské estetiky (vybrané teorie). |
5. Pojem vkusu v dílech vybraných britských estetiků (Addison, Hutcheson, Blair, Kames, Reid, Hume). |
6. Pojem génia v dílech vybraných britských estetiků (Shaftesbury, Blair, Kames). |
7. Pojem krásy v dílech vybraných britských estetiků (Addison, Hutcheson, Blair, Kames, Hogarth, Burke). |
8. Pojem vznešena v dílech vybraných britských estetiků (Addison, Blair, Kames, Burke). |
9. Pojem figury (metafory) v dílech vybraných britských estetiků (Blair, Kames, Smith, Burke). |
10. Úvahy o popisu v dílech vybraných estetiků (Addison, Smith, Kames, Burke, Lessing). |
11. Úvahy o emocích jako součásti umění v dílech vybraných estetiků (Kames, Burke, Mendelssohn). |
Doc. Tomáš Kulka, Ph.D. |
---|
1. Problém metafory. (Nelson Goodman, Donald Davidson, Max Black, Tomáš Kulka aj.) |
2. Umění, masové umění a kýč. (Hermann Broch, Clement Greenberg, Susan Sontag, Václav Černý, Matei Calinescu, Umberto Eco aj.) |
3. Definice umění. (Noel Carrol, Morris Weitz, Nelson Goodman, George Dickie, Jan Mukařovský, Richard Wollheim aj.) |
4. Estetika a filozofie umění Jana Mukařovského |
5. Problém uměleckého falza. (Monroe Beardsley, Arthur Koestler, Nelson Goodman, Denis Dutton, Eddy Zemach, Mark Sagoff aj.) |
6. Filozofie umění Nelsona Goodmana. (Languages of Art, Způsoby světatvorby, Of Mind and Other Matters, Reconceptions in Philosophy, Philosophy of Art of Nelson Goodman) |
7. Problematika estetických pojmů a estetických soudů. (Kendall Walton, Morris Weitz, Mary Mothersill, Monroe Beardsley, Frank Sibley, Eddy Zemach) |
8. Hodnocení uměleckého díla. (Stuart Hampshire, Margaret MacDonald, Helen Knight, Kendall Walton, Monroe Beardsley, Frank Sibley, Mary Mothersill, Eddy Zemach). |
9. Filozofie fotografie. (Vilém Flusser, Roger Scruton, Kendall Walton, Roland Barthes, Susan Sontag) |
10. Sémiotické a funkcionalistické teorie umění. (Srovnání teorií Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana.) |
Podrobnější bibliografie bude stanovena po konzultaci. |
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. |
---|
1. Umění jako „aisthésis“ v myšlení Emmanuela Lévinase. (Základní literatura: E. Lévinas, Existence a ten, kdo existuje, OIKOYMENH, Praha 1997. E. Lévinas, „La Réalité et son ombre“, Les Temps modernes, roč. 4, 1948, č. 38. E. Lévinas, Autrement qu’etre, ou au-dela de l’essence, Nijhoff, Haag 1974) |
2. Lévinasova koncepce poezie. (Základní literatura: E. Lévinas, Noms propres, Fata Morgana, Monpellier 1975. E. Lévinas, Sur Maurice Blanchot, Fata Morgana, Monpellier 1975) |
3. Bergsonova koncepce umění: umění jako „sugesce“ „trvání“. (Základní literatura: H. Bergson, Čas a svoboda. O bezprostředních datech vědomí, FILOSOFIA, Praha 1994; H. Bergson, Smích, Naše vojsko, Praha, 1993; H. Bergson, Duchovní energie, Vyšehrad, Praha 2002) |
4. Vztah komedie a „vážných“ umění v myšlení Henriho Bergsona. (Základní literatura: H. Bergson, Smích, Naše vojsko, Praha 1993; H. Bergson, Dvojí pramen mravnosti a náboženství, Jan Laichter, Praha 1936) |
5. „Filosofie hudby“ Vladimira Jankélévitche. (Základní literatura: V. Jankélévitch, La Musique et l’Ineffable, Armand Colin, Paris 1961; V. Jankélévitch, Le je-ne-sais-quoi et le Presque-rien, Éditions du Seuil, Paris 1980) |
6. Patočkova koncepce umění: umění jako „pohyb pravdy“. (Základní literatura: J. Patočka, Umění a čas I, OIKOYMENH, Praha 2004; J. Patočka, Umění a čas II, OIKOYMENH, Praha 2004; J. Patočka, Dopisy Václavu Richterovi, OIKOYMENH, Praha 2001) |
7. „Umění vznešena“ v myšlení Jeana-Françoise Lyotarda. (Základní literatura: J.-F. Lyotard, O posmodernismu, Filozofický ústav AVČR, Praha 1993; J.-F. Lyotard, Putování a jiné eseje, Herman & synové, Praha 2001; J.-F. Lyotard, Návrat a jiné eseje, Herman & synové, Praha 2002) |
8. Bulloughova koncepce „psychické distance“ a možnosti její interpretace. (Základní literatura: E. Bullough, „Psychická distance“ jako faktor v umění a estetický princip. Estetika, XXXII, 1995, č. 1; S. Dawson, „Distancing“ As an Aesthetic Principle, Australian Journal of Philosophy, 39, 1961; O. Hanfling, „Five Kinds of Distance“, British Journal of Aesthetics, 40, 2000, č. 1; A. Casebier, „The Concept of Aesthetic Distance“, Personalist, 52, 1971) |
9. „Zkušenost umění“ v myšlení Maurice Blanchota.(Základní literatura: M. Blanchot, Literární prostor, Herman & synové, Praha 1999; M. Blanchot, L´Entrentien infini, Gallimard, Paris 1969) |
10. „Fyzický objekt“ a „estetický objekt“ v estetice Stephena C. Peppera. (Základní literatura: S. C. Pepper, Aesthetic Quality: A Contextualistic Theory of Beauty, Charles Scribner’s Sons, New York 1937. S. C. Pepper, The Basis of Criticism in the Arts, Harvard University Press, Cambridge 1946) |
Prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. |
---|
1. Specifičnost estetické recepce videoklipu. (Základní literatura: R. Shusterman: Pragmatist Aesthetics, F. Guattari: Chaosmosis, W. Welsh: Estetické myslenie) |
2. Virtuální realita – estetické konsekvence. (Základní literatura: M. Heim: The Metaphysics of Virtual Reality, M. Loux: The Possible and the Actual, L. Doležel: Heterocosmica) |
3. Empatie a estetická distance. (Základní literatura: T. Lipps: Aesthetik, V. Basch: Hlavní problém estetiky, B. Buda: Čo vieme o empatii?, W. Worringer: Abstrakce a vcítění, E. Bullough: Lectures on Aesthetics) |
4. Temporalita empatie. (Základní literatura: W. Worringer: Abstrakce a vcítění, E. Husserl: Karteziánské meditace, Erfahrung und Urteil, E. Lévinas: Čas a jiné) |
5. Narativní analýza kategorie „napětí“ ve filmu. (Základní literatura: P. Ricoeur: Temps et récit I–III, G. Genette: Figures III, N. Carroll: Mystifying Movies) |
6. Procesuálnost estetické recepce. (Základní literatura: R. Ingarden: O poznávání literárního díla, T. W. Adorno: Estetická teorie, B. Morris: The Aesthetic Process, A. N. Whitehead: Process and Reality, Dobrodružství idejí, Modes of Thought, G. Deleuze: Le Pli, J.-F. Lyotard: Leçons sur l’analytique du sublime) |
7. Současná filosofie mysli a estetický prožitek. (Základní literatura: D. Dennett: Consciousness Explained, J. Searle: The Rediscovery of the Mind, P. M. Churchland: The Engine of Reason, the Seat of the Soul, A. Damasio: The Feeling of What Happens) |
8. Opakování a paradox žánrové fikce. (Základní literatura: G. Deleuze: Différence et Répétition, D. Knight: Making Sense of Genre, S. Neal: Genre, N. Carrol: The Paradox of Junk Fiction, U. Eco: Inovace a opakování) |
9. Emoce ve fikci – „pravé“, imaginární nebo pseudo? (Základní literatura: K. Walton: Mimesis as Make-Believe, R. Lyons: Emotions, A. Damasio: Descartův omyl, D. Lewis: Fearing Fictions, W. Iser: Das Fiktive und das Imaginäre) |
10. Rozledna jako specifický estetický objekt – fúze vnitřního a vnějšího. (Základní literatura: H. Focillon: Život tvarů, J. Nouza: Rozhledny Čech, Moravy a Slezska, E. Lévinas: Totalita a nekonečno, Autrement qu’etre) |
Doc. PhDr. Roman Dykast, CSc. |
---|
1. Hudba v estetice sv. Augustina. |
2. Koncertní průvodce a vznik rané hudební hermeneutiky. |
3. Hudba v konceptu apollinského a dionýského umění. |
4. Dualismus absolutní a programní hudby. |
5. Spor o Antonína Dvořáka v časopisech „Hudební revue“ a „Smetana“. |
6. Významová představa v pojetí Otakara Zicha. |
7. Pojem „hudební myšlení“ u Otakara Zicha a Vladimíra Helferta. |
8. Hudební poetiky 20. století. |
9. „Ždanovovské“ teze a boj proti hudebnímu formalismu. |
10. Hudební konceptuální tvorba a krize klasické hudební kompozice (také jako problematika univerzálně platných estetických norem při tvorbě uměleckého díla). |
Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. |
---|
1. Estetická zkušenost přírody v díle Ronalda W. Hepburna. |
2. Environmentální model estetického oceňování přírody Allena Carlsona a jeho kritikové. |
3. Co činí zkušenost estetickou? |
4. Spor o estetickou povahu umění v druhé polovině 20. století. |
5. Zahrada jako estetický objekt. |
Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
---|
1. Pojetí divadla a dramatického umění v české estetice (Otakar Hostinský, Otakar Zich, Jan Mukařovský, Jiří Veltruský). |
2. Pražská herbartovská estetika a její vztah ke strukturalismu (Josef Durdík, Otakar Hostinský, Otakar Zich, Jan Mukařovský). |
3. Čtenářsky orientované teorie v estetice a literární teorii (Stanley Fish, Wolfgang Iser, Norman Holland). |
4. Pragmatismus a estetika (John Dewey, William James, Stephen Coburn Pepper, Richard Schusterman). |
5. Filosofie procesu a estetika (Alfred North Whitehead, Samuel Alexander, Susanne Katherina Langer, Andrew Paul Ushenko). |
Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
---|
1. Kritika pojmu estetické nezainteresovanosti ve 20. století a současná aktualizace tohoto pojmu (G. Dickie, A. Berleant, O. Hanfling, T. Hilgers ad.). |
2. Co je poetika? Strukturalismus v teorii umění (F. deSaussure, R. Jakobson, C. Lévi-Strauss, R. Barthes, T. Todorov, P. Ricoeur ad.). |
3. Může být metafora parafrázována? Teorie metafory ve filozofii 20. století (D. Davidson, S. Cavell, I. A. Richards, C. Brooks ad.). |
4. Motiv antinomie vkusu a autonomie estetické hodnoty v analytické estetice (F. Sibley). |
5. Přínos a limity myšlenky kategorie umění (či kánonu) pro teorii estetického oceňování uměleckých děl (K. Walton, S. Davies, B. Laetz, D. O. Nathan ad.). |
6. Pojem aspektového vidění a jeho vztah k teorii estetické zkušenosti (L. Wittgenstein, M. B. Hester, P. F. Strawson, P. Ricoeur, V. C. Aldrich ad.). |
7. Hodnota původnosti coby hodnota estetická? (K. Korsmeyer, A. Koestler, M. Sagoff ad.). |
Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D. |
---|
1. Teorie jednotlivých druhů umění (N. Goodman, S. Langer) |
2. Pojem antropologická konstanta u Jana Mukařovského |
3. Filmová adaptace jako estetický problém (A. Bazin, S. Chatman, D. Andrew, R. Stam) |
4. Digitalizace filmu jako estetický problém |
5. Negativní emoce vyvolané uměním (zlost a vztek) |
6. Estetika počítačového umění (D. McIver Lopes, H. Bendová, G. Tavinor, B. Gaut) |
7. Sémantika estetických soudů (M. Koelbel, I. Stojanovic, J. Young, D. McIver Lopes) |